Mobilmat n.v.

Pathoekeweg 400
BE-8000 Brugge

Tel.: +32 50 320570
Fax: +32 50 311629
E-mail: info@mobilmat.be

 

Mobilmat n.v. - Pathoekeweg 400, BE-8000 Brugge - Tel.: +32 50 320570 - Fax: +32 50 311629 - E-mail: info@mobilmat.be

 
 
 
 
 
U bent hier: Slemwerken » Slemwerken

SLEMWERKEN

Slem is een methode van oppervlaktebehandeling voor bestaande verhardingen (zoals bitumineuze verhardingen, cementbeton, keien,…) waarbij een mengsel van minerale aggregaten (natuurzand met een kaliber van 0/2, 0/4, 0/7 of 0/10), bitumenemulsies (emulsie type A, elastomeeremulsie type E of synthetisch gedepigmenteerd bindmiddel), water en eventuele toeslagstoffen (cement, dope, kleurpigmenten,…) ter plaatse bereid wordt in de slemmachine (dit is een mobiele menginstallatie) en ogenblikkelijk koud aangebracht wordt op het te behandelen wegdek.

Het aanbrengen van een slemlaag zorgt ervoor dat een verarmd asfaltoppervlak dat door de jaren heen poreus geworden is en eerste tekenen van scheurvorming vertoont opnieuw verrijkt wordt en waterdicht gemaakt wordt. Door het plaatsen van een slemlaag wordt de veroudering van het wegoppervlak tegengegaan omdat de loskomende begrinding van de toplaag opnieuw wordt vastgelegd, de bitumineuze verharding opnieuw wordt beschermd met een waterdichte laag met als gevolg dat de levensduur van de weg met jaren wordt verlengd.

Het plaatsen van een slemlaag resulteert in een mooi, egaal wegoppervlak met een verbeterde stroefheid en een verhoogd rijcomfort en creëert zelfs het uitzicht van een nieuwe weg omdat oude wegmarkeringen, vroeger uitgevoerde plaatselijke herstellingen en andere kleine gebreken van het oude wegoppervlak overdekt worden.

De standaardprocedure bij slemwerken is het aanbrengen van een dubbele slemlaag waarbij de eerste laag als herprofileringslaag functioneert en de tweede laag als afwerkingslaag of toplaag.

Voor het plaatsen van een éénlaagse slem (met een duurzaam resultaat) is een goede profilering van de bestaande weg een absolute vereiste. Vandaar dat een éénlaagse slem enkel toepassing vindt op nieuwe asfalt of als voorlopige toplaag bij een gefaseerde aanleg van nieuwe wegen.

Gekleurde slemlagen worden steeds meer aangebracht ter accentuering van fietspaden (rode slem) of als aanduiding van kritische verkeerspunten door de inkleuring van het volledige wegoppervlak aan scholen, hospitalen of in doortochten van woonkernen.

Slemwagen met mengmachine en aftrekslede Fietspad in rode slem Het aanbrengen van fietssuggestiestroken in rode slem Oppervlaktebehandeling met slem aan een ziekenhuis Eindresultaat van een oppervlaktebehandeling met slem